Test MBI ( Maslach Burnout Inventory) przeprowadzony wśród lekarzy, pod koniec roku 2024, przez Fundację „Dobrostan i Medycyna” we współpracy ze Śląską Izbą Lekarską oraz Centrum „Dobry Psycholog” wśród lekarzy, doczekał się wnikliwej analizy.                      

W badaniu udział wzięli lekarze różnych specjalizacji z województwa śląskiego, w tym 36% kobiet i 64% mężczyzn, reprezentujący różne grupy wiekowe i poziomy doświadczenia zawodowego (66% z badanych lekarzy pracuje w zawodzie ponad 30 lat).

Zidentyfikowane potrzeby lekarzy oraz ich codzienne wyzwania emocjonalne, posłużą fundacji do opracowania dedykowanego programu/ projektu wsparcia psychologiczno-rekreacyjnego.

Po analizie wyników testu MBI, badającego stopień wypalenia zawodowego, można jednoznacznie określić problemy najczęściej zgłaszane przez lekarzy, które uwidocznione zostały w wynikach testów MBI i są to m.in.:

*Przeciążenie pracą i wyczerpanie psychiczne/fizyczne na koniec dnia pracy ( 58% odpowiedzi).

*Brak równowagi pomiędzy życiem zawodowym i pracą ( 50% odpowiedzi).

*Brak posiadania wystarczająco dużo energii do pracy ( 56% odpowiedzi).

* Nadmierne branie na siebie odpowiedzialności za problemy pacjenta: tzw. syndrom zbawiciela” ( 64% odpowiedzi).

* Błędy w komunikacji z pacjentem i ich krewnymi : zła interpretacja/ nadinterpretacja słów pacjentów, nieumiejętność budowania relacji pacjent – lekarz.

* Nieumiejętność zachowania balansu pomiędzy empatią i asertywnością.

* Frustracja, chroniczny stres.

* Niska sprawczość i nieumiejętność rozwiązania problemów pacjenta.

Średni ogólny wskaźnik wypalenia zawodowego, obliczony zgodnie z metodologią testu MBI, na podstawie otrzymanych i wypełnionych testów wyniósł: 0,95 (na skali 0–1), co wskazuje na wysokie zagrożenie wypaleniem zawodowym.

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.